[English]
学生各位
令和4年度前期授業開始にあたり、以下のとおり新型コロナウイルス感染症拡大防止のための注意点を送付いたします。
併せて、「【学生向け】新型コロナウイルスに関する行動指針および報告専用フォーム」も必ずご参照ください。
なお、今後政府の基本的対処方針に基づく対応の変更に伴い、大学の対応も変更となる可能性があります。
状況に応じて、「東京藝術大学における新型コロナウイルス感染症(COVID‐19)対応指針」を随時見直し、公表していますので、こちらも必ず確認するようにしてください。
1.大学での学生生活や日常生活における感染防止対策
(1)手洗いの徹底、検温、健康管理
・登校の有無にかかわらず毎朝必ず検温してその日の体調を確認してください。
熱がある場合は登校せず、発熱していることを大学に報告してください。発熱の目安、報告フォームは上記「行動指針」を参照してください。
・抵抗力が落ちないよう、睡眠・栄養を充分摂り健康管理をしてください。
・登校時や休憩時間に限らず、日常生活において、アルコール消毒、石鹸と流水による手洗いを励行してください。
※アルコール消毒液は、キャンパス内においては建物の各入口等に設置しています。
(2)入出構時のカードリーダーによる確認
大学構内への入出構の際は、上野校地においては守衛所で、取手校地、千住校地及び横浜校地では指定の場所で、必ず学生証をカードリーダーにタッチするようにしてください。これは構内で新型コロナウイルス感染症が発生した際、皆さんの安全を守ることを目的に、学内で感染の広がりを抑え速やかに対応できるようにお願いしているものです。
上野校地においては、各キャンパス間(音楽学部側と美術学部側)を行き来する際も必ずその都度行ってください。
※カードリーダーの周囲に人が密集している場合は、間隔を空けて並ぶようにしてください。
(3)近距離での会話や発話等の際のマスクの使用マスクは必ず各自で持参し、授業の内容上着用することができない場合を除き、常に着用してください。
特に、近距離でディスカッションを行う形式の授業等では、飛沫等に注意して着用を徹底してください。
※不織布マスクが最も高い飛沫防止効果を持ちます。ウレタンマスクや布マスクは効果が劣るので、ご注意ください。
(4)換気の徹底
講義室、アトリエ、レッスン室などでは、密閉空間にならないよう、必ず換気扇を回すとともに、授業中であってもこまめな換気を実施するようにしてください。例えば、2ヶ所の窓を同時に開ける、あるいは、授業中30分に1回は窓および廊下側扉の両方を10分以上開けるなどして換気を徹底してください。空調をかける場合も上記のとおり換気を徹底してください。
※各教室、アトリエ、レッスン室等は、換気の測定を実施済みであり、対応可能人数は各教員等にお知らせ済みです。
(5)授業終了後
対面授業やオンライン授業の参加後は、感染拡大防止のため、速やかに帰宅してください。
2.昼食時の学生食堂(藝大食樂部)の利用について
新型コロナウイルス感染症拡大防止のため食堂の座席数を大幅に減らしています。
◯藝大食樂部:【屋内席】約72席(元は約130席)座席がすべて埋まった段階でお待ちいただきます。
次のことをお守りください。
①発熱(目安として体温5度以上)又は平熱よりおおむね1度高い体温の方、風邪等の症状のある方体調不良を自覚する方の入店はご遠慮ください(大学への入構も認めていません)。
②本学学生、本学教職員、学内店舗事業者以外の方の利用はお断りいたします。
③注文の前に手を石鹸で洗うか消毒してください。
④列になる場合は前後5m程度空けて並んでください。その際、前後の方と会話はなさらないでください。
⑤ 藝大食樂部の料理以外の「(コンビニなどの)弁当・キッチンカーの料理、藝大食樂部が提供するテイクアウト用容器を使用した料理」は、藝大食樂部内の食堂では食事しないようご協力願います。学内で、食事等に利用できる開放スペース(講義室・大学会館2階展示室など)を用意していますので、そちらをご利用ください(距離間、会話、換気に留意してください)。
⑥楽器などの荷物はテーブルに置くことはできません。大きな荷物はなるべく持たずにお入りください。
(藝大食樂部:楽器などの荷物を置くための机やテーブルはありません。)
⑦座席には番号シールが貼ってありますので、ご自分の座席番号を(食事した日時とともに)メモしておいてください。
⑧テーブル・椅子の位置は動かさずにご利用ください。(人と人の距離を意識的に保ってください。)
⑨使用していないテーブルや椅子を動かして座席を作らないでください。
⑩会話はなさらないでください。
⑪パソコン作業、勉強、読書、歓談などの食事以外のことで食堂を利用しないでください。
⑫食事終了後は速やかにご退出願います。
⑬弁当等の持参について
濃厚接触や食堂での混雑を避けるため、可能であれば各自で弁当等を持参することも検討してください。弁当やコンビニで購入した昼食を持参した方は、学生食堂ではなく、食事等に利用できる学内の開放スペース(講義室・大学会館2階展示室など)をご利用ください(距離間、会話、換気に留意してください)。
※取手の食堂については、現地の指示にしたがってください。
※上野のキッチンカー利用においても、密は避け、マスクなし/飲食しながらの会話は控えてください。
3.サークル・同好会、課外活動について
現時点では、大学が定めるガイドラインに従い許可された場合のみ活動を認めます。大学の感染症対応指針(行動別警戒状況)を確認してください。
4.感染の疑いがある場合の対応について
冒頭に記載した、「【学生向け】新型コロナウイルスに関する行動指針および報告専用フォーム」にしたがって行動してください。
5.相談窓口について
大学には各種相談窓口があります。就職相談、学生相談をご利用ください。
「困ったときは?相談窓口一覧」
To All students,
The following is a summary of the university’s COVID-19 Precautions forSemester1, 2022. In addition to this page, please read: 【To Students】The action guidelines and report form for COVID-19.
The university’s response may change based on the Japanese government’s latest basic response policy.
So, please also check the university’s response guidelines, which are reviewed and updated in accordance with changes in the situation.
1.Measures to prevent infections on campus and daily life
(1)Careful hand washing, temperature check and health management
Be sure to check your temperature every morning regardless of whether or not you are attending class, and make sure you are feeling well for the day.
If you have a fever, do not come to school, and report to the University. For more information, please refer to “【To Students】The action guidelines and report form for COVID-19“on the university’s website. In order to maintain good health, it is important to take enough sleep and nutrition to prevent your immune system from being weakened. Also, always wash your hands with soap and water, and disinfect your hands with alcohol, not only before entering school or during breaks, but also in your daily life.
※Alcohol disinfectant is available at each entrance of the building on campus.
(2)Scanning your ID with card readers at the time of entry and exit
When entering and leaving the campus, please make sure to scan your student ID card on the card readers at the guard stations on Ueno Campus or at the designated location on other campuses.
We ask for your cooperation so that we can respond quickly to prevent the spread of the Novel Coronavirus (COVID-19) on campus and protect your safety.
At Ueno Campus, please be sure to do so each time you travel not only between campuses but also between the buildings of the Faculty of Music and the Faculty of Fine Arts.
※Please keep your distance from others and avoid crowding around the card readers.
(3)Use of masks when talking or speaking in close proximity to others
Be sure to bring your own mask and wear it at all times, except in cases when it is not possible to wear it due to the course content.
In particular, students should thoroughly wear masks in classes where discussions are held in close range to avoid droplets.
※Non-woven polypropylene masks are most effective in preventing the spread of droplets. Polyurethane masks and cloth masks are not recommended for this purpose as they are less effective.
(4)Complete ventilation
In the lecture rooms, studios, lesson rooms, etc., be sure to turn on the ventilation fans to avoid airtight spaces and provide frequent ventilation even during classes.
For example, please open two windows at the same time, or open both the window and the door to the corridor at least once every 30 minutes during classes to ensure thorough ventilation.
If you use air conditioners, please ensure that the air is properly ventilated.
※Each lecture room, studio, lesson room, and laboratory has been measured for proper ventilation, and the number of students who can be accommodated has been notified to each faculty member.
(5)After classes
After attending in-person or online classes on campus, students should return home as soon as possible to prevent the spread of infection.
2.Cafeteria rules during lunchtime
To prevent the spread of COVID-19, the two school cafeterias on Ueno Campus have reduced the number of seats drastically.
GEIDAI CLUB: from 130 to 72
You need to wait outside when these seats are taken.
Please follow the following rules when using the cafeterias.
(1) Please do not enter the cafeterias if you have the following symptoms: fever of 37.5 degrees Celsius or higher, body temperature about 1 degree higher than usual, symptoms of flu, and feeling unwell. You may not enter the campus if you have these symptoms in the first place.
(2) Only Tokyo Geidai students, faculty and staff members, and on-campus shops employees are allowed to use the cafeterias.
(3) Wash or sanitize your hands before ordering.
(4) When waiting in line, keep 1.5 meters apart and do not talk with those around you.
(5) Bringing food from outside is prohibited. This includes GEIDAI CLUB takeout dishes and food bought at convenience stores and food tracks.
(6) Do not place your luggage including music instruments on tables. (In GEIDAI CLUB, there are no tables for luggage. ) Please try not to bring a large luggage.
(7) All seats are numbered. Please keep a record of your seat number along with the date and time.
(8) Do not move tables and chairs from the original positions. (Be aware of social distancing.)
(9) Do not use or move unused tables and chairs.
(10) Please do not engage in conversation.
(11) Activities other than eating are prohibited. This include working on computers, studying, reading and chatting.
(12) Please leave promptly after finishing your meal.
(13) To avoid crowds, please consider bringing your own food and eating in the designated areas such as classrooms and gallery room on the 2nd floor of the University Hall. (Keep distance and be careful when talking. Also be sure to ventilate the space.)
※For Geidai Shokudo on Toride Campus, follow the local rules.
※Avoid forming a crowd around a food truck on campus and refrain from speaking without wearing a mask, and while eating or drinking.
3.Student clubs and other extracurricular activities
At this time, activities on campus will only be allowed if permitted under the guidelines set by the university. Please check the university’s infectious disease response guidelines (COVID-19 alert levels)
4.What to do when infection is suspected
In case you suspect infection with COVIC-19, follow“【To Students】The action guidelines and report form for COVID-19”.
5.Consultation Services
There are a number of offices for consultation at the University. Please see this list of contacts (in Japanese) or Student Handbook 2022 (in English) for details.
General Affairs Section, Student Affairs Division
12-8 Ueno Koen, Taito-ku, Tokyo 1108714
Tel.050-5525-2065
Fax.03-5685-7763
E-Mail:gakusei-soumu@ml.geidai.ac.jp